Nye hybrid-motorer til Land Rover Defender

Nye hybrid-motorer til Land Rover Defender

Plug-in æraen er over os, og ikke bare lancerede Land Rover den exceptionelle nye Defender, nu er man også klar med en plug-in hybrid version, der både er mere miljørigtig, og også den kraftigste Defender til dato med 404 hestekræfter på de fire trækkende hjul. Og i tilgift også nye mild hybrid dieselmotorer.

Den nye plug-in har betegnelsen ”P400e”. Drivlinen kombinerer en kraftfuld 300 hestes 2-liters, 4-cylindret benzinmotor og en elmotor på 142 hk, hvor CO2-udledningen er mellem 74-88 g/km, og brændstoføkonomien ved blandet kørsel er mellem 30,0-25,6 km/l. Den kører mellem 39 og 43 kilometer i fuldt elektrisk tilstand inklusive terrænkørsel, hvor det øjeblikkelige drejningsmoment fra elmotoren gør Defender endnu mere kraftfuld og direkte.


Af Søren Clauding – september 2020


Land Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
First test: Land Rover Defender - læs mere >>>


Link til importøren


Plug-in med reduktionsgear

En Defender har reduktionsgear, og det har P400e-modellen også. Den kan også i lavt gear køre på elektricitet alene. Elmotoren får energi fra et batteri på 19,2 kWh, hvilket giver en systemeffekt på op til de nævnte 404 hk. Det gør den i stand til, at nå 100 km/t på 5,6 sekunder og tophastigheden er 191 km/t.

PHEV-udgaverne er udstyret med et Type 3-ladekabel som standard, ligesom man kan købe et Mode 2-ladekabel som ekstraudstyr. Type 3-ladekablet muliggør opladning op til 80 procent på to timer, mens opladning op til 80 procent med et Type 2-ladekabel varer omtrent syv timer. Med en lynoplader på 50 kW oplader PO400e op til 80 procents kapacitet på 30 minutter.

Udstyr som det hører sig til i Defender

Defender P400e fås med fem eller seks sæder, 3-zoners klimaanlæg som standard, mørktonede "Privacy"-ruder og soldæmpende glas. PHEV-udgaven er udstyret med regenerativ opbremsning, men PHEV-drivlinjerne udmærker sig især ved overlegne egenskaber i terrænet.

Oven i det kommer en fin trækevne – P400e må trække op til 3.000 kg, og taglasten er max 168 kg (dynamisk) og 300 kg (statisk).

Mild hybrid dieselmotorer

I øvrigt ar Land Rover også klar med den nye sekscylindrede Ingenium række-dieselmotor med mild-hybrid teknologi og såkaldt intelligent firehjulstræk. Den har fået forbedret levering af drejningsmomentet, har en mere smidig respons og forbedret brændstoføkonomi.

D300 er topmodellen, som nu leverer op til 300 hk og et højere drejningsmoment på op til 650 Nm, hvilket giver en accelerationstid på 6,7 sekunder til 100 km/t for Defender 90.

MHEV-teknologien bidrager til optimeret brændstoføkonomi ved hjælp af et stop-/startsystem, som afbryder motoren under standsning såvel som rekupation og regenerering og af den energi, der mistes under opbremsning og deceleration. Energien anvendes siden til acceleration.

 

Variabel kraftfordeling

Det nye ”intelligente” drivlinesystem varierer kontinuerligt drejningsmomentet ved akslerne på grundlag af sensordata fra bilens omgivelser og førerinput, så drejningsmomentet overføres til den ene eller anden aksel alt efter behov, hvilket også resulterer i forbedret brændstoføkonomi og reduceret CO2-udledning.

D200- og D240-modellerne erstattes af nye D200- og D250-varianter i 2021. De benytter den samme sekscylindrede Ingenium-rækkemotor som D300, dog med færre kræfter - henholdsvis 200 hk og 249 hk. Et større drejningsmoment sikrer øget anvendelighed med 500 Nm for D200 og 600 Nm for D250, ligesom der gøres brug af MHEV-teknologi til at forbedre brændstofeffektiviteten og reducere indholdet af forurenende stoffer i udstødningen.

Den nye Ingenium D200 og D250 leverer en brændstoføkonomi på 10,6 km/l, og CO2-udledningen er 248 g/km. Accelerationen fra 0-100 km/t klares på henholdsvis 10,2 sekunder for Defender 90 og 8,3 sekunder for Defender 110.