Biltest: BMW iX3 Charged

Ærlig elektrisk crossover-SUV

Det er ikke den letteste opgave for en bilfabrik, at skabe en brugbar elektrisk bil ud af en eksisterende model med konventionel drivline. Med lidt kunstgreb er projektet lykkedes udmærket for BMW, der også har såvel X3 versioner med konventionelle ”ICE” motorer samt en plug-in hybrid. Men er en iX3 Charged, som er navnet på den fuldt elektriske ”BEV” (battery Electric Vehicle), så overhovedet en X3.

Biltest: Volvo V90 Recharge T6 eAWD R-Design

Usædvanlig plug-in med overraskende virkning

Indrømmet: Det var et hurtigt kik i kalenderen, der afgjorde, at der var grund nok til at gå under lakken på Recharge T6 udgaven af Volvo V90. For det var 5 år siden undertegnede sidste gang havde fokus på Volvos store stationcar. Næste år erstattes det nuværende 11,6 litium-ion kWh batteri nemlig af et markant større 18,8 kWh batteri. Men egentlig var det en anden og uventet virkning, som gjorde det store indtryk.

Biltest: Hyundai Santa-Fe Plug-in Hybrid 1,6 T-GDi 4WD Advanced

STOR plug-in med plads til 7

Hyundai koncernen har spredt sig over viften af drivliner. Hyundai og søsterselskabet KIA bygger konventionelle biler, hybridbiler, plug-in hybrider, brintbiler og fuldt elektriske biler. Men når det gælder den store Santa-Fe kan den i Danmark alene købes som plug-in hybrid.

Biltest: Hyundai Tucson 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid Advanced 4WD A/T

Modig prissætning til kundernes fordel

Første gang, vi prøvede den helt nye Hyundai Tucson, var for cirka et år siden. Dengang var ikke alle drivlinerne klar, det er de i mellemtiden blevet og vi har også tidligere kunnet gå dybere under lakken på benzinudgaven som, og det er ikke uinteressant, koster fuldstændig det samme som den plug-in hybrid version, der nu er sat fokus på.

Biltest: BMW X5 xDrive 45e xLine

Billigste X5 er en plug-in – på godt og også lidt ondt

Plug-in hybrid biler er afgiftsfavoriserede i Danmark i år og bliver det langt hen ad vejen også i 2022. Det betyder, at er man brændt varm på en BMW X5, er den billigste måde at købe sådan en, at vælge plug-in udgaven. Klart den billigste endda, fordi staten giver afkald på afgift: Den prøvekørte xDrive 45e xLine koster i skrivende stund 875.000 kroner. Den billigste ”ICE”-version (dvs. med forbrændingsmotor) er en 297-hestes diesel til 1,07 million kroner.

POPULÆRE VIDEOER