Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid - Biltest

Biltest: Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid FEEL

Den bløde mellemvare

Indrømmet, ”den bløde mellemvare” lyder ikke så flatterende, men i dette tilfælde er det nu ikke slemt ment. For faktisk har PSA-gruppen gennem deres differentiering af de modeller, der grundliggende er skabt på samme tekniske platform, opnået noget ret konkret, som kunderne så kan tage stilling til. Og Citroën-bilerne er nu engang de bløde, komfortable varianter.

Hvad angår C5 Aircross Plug-in Hybrid er den søstermodel til Peugeot 3008 såvel som Opel Grandland X, men den har sit helt eget udtryk. Designet siger meget, men det gør funktionen også. Mest mærkbart er den ultrakomfortabel (læs: bløde) og tilgivende affjedring gennem anvendelse af de progressive hydrauliske puder, der oprindelig blev lanceret sammen med C4 Cactus (læs om Citroëns progressive hydrauliske affjedring hér >>>), og ikke findes i søstermodellerne.


Af Søren Clauding – januar 2021

Andre Citroën prøvekørsler – find dem her >>>

Læs også:

Citroën er med på plug-in vognen >>>


Harmonisering

Den har man så i plug-in hybrid udgaven harmoniseret med drivlinen, ved alene at tilbyde versionen med 225 hestekræfter og dermed alene med træk på forhjulene. Det sidstnævnte er faktisk lidt ærgerligt, men skyldes, at søstermodellernes firehjulstræk opnås gennem anvendelsen af en ekstra elmotor, der er placeret på bagakslen. Det er ærgerligt, fordi den bløde affjedring ville gøre C5 Aircross ideel i uvejsomt terræn, også med den stor frihøjde på 23 cm.

Men det gør mindre, for egentlig lægger en moderne Citroën ikke op til off-road kørsel. Den er elegant, den er komfortabel men også forholdsvis konventionel, uden eksempelvis at tilbyde det unikke i-cockpit, som er en anden både visuel og funktionel forskel på C5 Aircross og dens franske søstermodel, 3008.

Lavere registreringsafgift

I forbindelse med den forventede ændring i beregningen af registreringsafgifter, som blev foreslået af regeringen midt i december, men i skrivende stund endnu ikke er vedtaget i Folketinget, vil C5 Aircross Plug-in Hybrid opnå en prisreduktion på 10.000 kroner. Den prøvekørte FEEL-version er aktuelt prissat til 310.000 kroner som et kampagnetilbud, men da der traditionelt næsten konstant kører kampagner på PSA-gruppens modeller, skal vi blot konstatere, at her, primo januar 2021, er det listeprisen på en C5 Aircross Plug-in Hybrid FEEL.

Den findes i øvrigt i såvel en billigere ”LIVE”-udgave samt en mere veludstyret ”SHINE SPORT” version. Førstnævnte er 20.000 kroner billigere end FEEL og det er ret beset ikke meget udstyr, man da giver afkald på – mest muligheden for tilkøb. Omvendt koster SHINE SPORT 50.000 kroner oven i FEEL, og rummer standardudstyrslisten meget af det, man kan tilkøbe til FEEL plus fx automatisk fjernlys og parkeringsassistent.

Plug-in er billigst - relativt

Målt alene på pris er fordelen ved Plug-in hybriderne stor i forhold til prisen på de konventionelle modeller. Kun basisudgaven, altså LIVE, er 20.000 kroner billigere end den tilsvarende plug-in, men da må man også nøjes med en 130-hestes turbobenzinmotor og selv stå for gearskiftet – det er nemlig manuelt.

Den er nu ellers ikke så ringe endda, og måske en overvejelse værd, for godt nok er de officielle forbrugstal for plug-in udgaven 71,4 km/l, men for i det hele taget at opnå gode forbrugstal, skal der tankes rigtig meget elektricitet. Uden brug af el, dvs. hvor man fastholder batteriniveauet fx på en elektrisk restrækkevidde på 20 kilometer, er brændstofforbruget af den 180-hestes benzinmotor, der indgår i hybriddrivlinen omkring 15 km/l, dvs. stort set det samme som 130-hestes benzinmotorens 14,9 km/l. Og glem ikke, at elektricitet også koster penge. Officielt kan man iht. WLTP målemetoderne køre 62 kilometer på en opladning, i praksis er tallet mindre, især når det er koldt i vejret og dermed stiger udgiften til energi pr. kørt kilometer.

Vægten ændrer vejegenskaberne

Tilbage til køreegenskaberne. For C5 Aircross Plug-in Hybrid vejer det meste af 500 kg mere end fx 130-hestes benzinversionen. Den mervægt ligger fortrinsvis bag i bilen i kraft af 13,2 kWh batteriet. Derved forskydes tyngdepunktet bagud, trykket på forhjulene lettes, og fordi affjedringen er så tilgivende og både frihøjde og bilens højde på 1,68 meter, opleves en vis ustabilitet ved kraftig sidevind. Løsning: Sæt farten lidt ned, så spares der også på energien, uanset hvor den kommer fra.

Pladsen kan der imidlertid ikke gøres noget ved. Bagagerummet er 120 liter mindre, og medbringer man kabler til opladning undervejs, bruges der også plads på dem. De er i øvrigt elegant placeret i et særligt rum under bagagerumsbunden, og har man ikke brug for den megen plads, betyder det formentlig mindre. Bagagepladsen er variabel i den forstand, at bagsædet foruden at ryglænene kan lægges ned (det giver i alt 1510 liter bagageplads) også kan skydes 15 cm frem og tilbage, og ryglænenes hældning kan også justeres.

FEEL-udstyret inkluderer som standard bl.a. en 8” berøringsskærm, 2-zone klimaanlæg, 18” alufælge, bakkamera, nøglefri betjening og tagræling. Vil man have adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap (god idé, for uden er den tung) og ægte læderindtræk skal det tilkøbes og gør man det, er pris-springet til SHINE SPORT versionen minimalt.

 

 

Model:

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid FEEL

Listepris:

Kr. 309.998

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 l. Turbobenzinmotor 180 hk. El-motor, 108 hk. System: 225 hk. 300 Nm/3000 omdr./min. 8 A/T. 13,2 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

8,7 sek./ 225 km/t/ 71,4 km/l/ 32 g/km. 62 km.

Længde:

4,50 m.

Bagagerum:

460-1510 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 18” letmetal fælge. Nøglefri betjening. Fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. P-sensorer for og bag. 8” touchscreen. Bakkamera. Navigation. Tagræling.