MG5 Electric - Biltest

First test: MG5 Electric Luxury 61,1 kWh

Elektrisk familie cruiser til fornuftspris

Parallelt med at MG har givet deres crossover ”ZS EV” et kraftigt facelift lanceres nu også en regulær ”danskerbil”, oven i købet til ganske fornuftige priser. Bilen er døbt MG5 og den er ganske enkelt den første regulære fuldt elektriske stationcar i mellemklassen. Og traditionelt har netop stationcars i den kategori over årene vist sig som den foretrukne løsning for danske bilkøbere.

Den billigste version er prissat til 290.000 kroner, den dyreste til 300.000 kroner og der er ikke mange gode grunde til at spare de 10.000 kroner. Måske kun en enkelt: den billigste af de to har 16” hjul i stedet for 17”. Det giver en officiel WLTP-rækkevidde på 400 kilometer i stedet for 380. Men om det også giver sig udslag i den praktiske virkelighed er et indtil videre ubesvaret spørgsmål.


Af Søren Clauding – april 2022


Flere MG prøvekørsler - find dem hér >>>


Link til importøren



Familie cruiser

I forbindelse med de første danske testkørsler af den nye MG5 var der alene mulighed for at køre i udgaven med topudstyret ”Luxury”. I teknisk forstand er forskellen minimal men det kunne tænkes, at man med 16” hjul ville slippe for en lidt spids berøring af underlaget, når man passerer mindre ujævnheder. Den kunne tænkes at stamme fra en lidt anderledes dækmontering (Luxury kører på Michelin og dækdimensionerne er 215/50-17). Bortset fra det er MG5 yderst komfortabel, en rigtig familie cruiser.



Litium-ion batteriet på 61,1 kWh er som i ZS EV placeret under bunden og bilen er forbavsende let. 1562 kg er såmænd det hele, og det opleves gennem ubesværet kurvekørsel. Den er mere agil end crossoveren og også lidt hurtigere, selvom drivlinen er den samme. Det hænger givet vis sammen med vægt såvel som en lavere profil – MG5 er godt 10 cm lavere end ZS EV.

Gode pladsforhold

Pladsforholdene er givet af det længere karrosseri. MG5 er 4,60 meter lang og ude bagtil disponerer man over 479 bagagerumsliter, der kan øges til 1367 liter. Men især i kabinen oplever man den gode plads, som også er kommet bagsædepassagererne til gode. Bilen har heller ingen ”kardantunnel”, som den jo heller ikke ville have noget at bruge til, da den alene findes med forhjulstræk. Det hænger bl.a. sammen med, at størstedelen af den elektriske drivline med inverter, transmission osv. er placeret fortil, tæt ved ladeporten i fronten. Præcis som i ZS EV.



Ved præsentationen af den nye MG5 blev sløret i øvrigt løftet for flere tekniske detaljer, som ikke er uden betydning. Permanent magnet synkron elmotoren med 8 lags vindinger er bygget sammen med transmission og differentiale. Den ligger på tværs i motorrummet og de op til 156 hestekræfter med tilhørende 280 Nm drejningsmoment sendes direkte ud til de trækkende forhjul.

Symmetrisk forhjulstræk

Drivakslerne er præcis lige lange, hvilket er gjort muligt ved at den ene naturligt uhindret er ført ud til det ene hjul, alt imens den anden er ført gennem motorenheden ud til det andet hjul. Den symmetriske kraftdistribution indebærer at styringen er yderst præcis, uanset belastning.

En anden finesse er brugen af Bosch’ iBooster bremsesystem, som overflødiggør en vakuumpumpe. Størstedelen af bremseeffekten stammer fra det regenerative bremsesystem, KERS, som har tre indstillinger. En vakuumpumpe skal, for at kunne yde præcis hjælp til nedbremsning, være konstant funktionsklar. iBooster systemet er rent elektromekanisk og træder alene til, når regen-systemet ikke kan klare nedbremsningen selv. Bremseassistancen er i størrelsesordenen 20-30 procent oven i regen-effekten.

Forurener ikke

iBooster systemer er i øvrigt helt lydløst, når det ikke er i brug, modsat vakuumpumpen, og det forurener ikke med bremsestøv, modsat konventionelle bremser. Og så kan systemet, hvis man benytter det med omhu medvirke til en rækkeviddeforøgelse på op til 20 procent.

0-100 km/t klares i øvrigt på 8,3 sekunder og topfarten er 185 km/t. Der kan oplades med op til 11 kW på vekselstrømsladere og jævnstrømsladere klarer en opladning til 80 procent med 87 kW på 40 minutter.



Farver og udstyr

Den nye MG5 Electric tilbydes i fire forskellige karrosserifarver, hvid, sort, rød og sølv og i to udstyrsvarianter: Comfort og Luxury.

Comfort-versionen har bl.a. aircondition, fuldt LED lys, opvarmede forsæder, parkeringshjælp, 7” digital instrumentenhed, læderrat, 16” alufælge og nøglefri betjening. Også ni avancerede førerassistentsystemer er standardudstyr og inkluderer bl.a. adaptiv fartpilot, frontassistent til undgåelse af kollisioner inklusive automatisk nødopbremsning, vognbaneassistent og kø-assistent.

I Luxury-versionen til merprisen på blot 10.000 kroner opgraderes airconditionanlægget til klimaanlæg. Og standard er bl.a. 360 graders parkeringskamera, bakspejl med automatisk nedblænding, elektrisk indstilleligt førersæde med lændestøtte, indtræk i kunstlæder og 17” alufælge.



iSMART Lite

Også MG iSMART Lite-systemet er standard, baseret på en 10,25” berøringsskærm, og det omfatter fx navigation, Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth, fire USB-porte, DAB+ og mulighed for fjernbetjening af forskellige funktioner via en smartphoneapp.

Ligesom den faceliftede MG ZS EV og MG Marvel R Electric er MG5 Electric også som standard udstyret med Vehicle-to-Load (V2L). V2L-systemet har som i ZS EV en maksimal kapacitet på 2.200 W.

På negativ siden tæller egentlig kun, at el-bagklap ikke er en option, udsynet bagud er ikke i topklasse (men bakkameraet kompenserer derfor, når man skal bakke) og anhængervægten er begrænset til 500 kg – hvilket på den anden side er præcis den maksimale vægt for en anhænger, hvorpå der ikke skal betales løbende afgift.

Og bestemt ikke på negativsiden gives der 7 ås garanti/150.000 kilometer. I skrivende stund skal der påregnes en vis leveringstid, 4-6 måneder er realistisk, men i en foranderlig verden tør importøren meget fornuftigt ikke give garanti på den del af en købsaftale…