2020 Berlin E-Prix Race 5 - 10. afd. af Formel E mesterskabet

Nissans Oliver Rowland vinder sin første Formel E sejr

Oliver Rowland startede sin Nissan-racer fra pole-position i 10. afdeling af Formel E mesterskabet og kørte siden i mål som nr. 1 efter et perfekt løb, der bragte såvel ham selv op på 2. pladsen i kørernes mesterskabet inden finalen d. 13. august. Nissan e.dams lå forud for løbet på 2. pladsen i team mesterskabet. Den position blev forstærket af Rowlands sejr.

10. fdeling var næstsidste afdeling af Formel E mesterskabet og blev kørt på et nyt bane layout i den nedlagte Tempelhof lufthavn i Berlin. Antonio Felix da Costa såvel som DS Techeetah har taget sejren i såvel kørernes som holdenes mesterskab. Men ikke færre end 13 kørere ville matematisk kunne sikre sig 2. pladsen i mesterskabet.


Topfoto: Oliver Rowland vandt sin første Formel E sejr, da han kørte sin Nissan racer i pole og aldrig siden gav føringen fra sig.



Af Søren Clauding - 12. august 2020


Kvalifikations-systemet i Formel E består af fire kvalifikations-grupper, banerne bliver traditionelt hurtigere og hurtigere undervejs, og i kvalifikations-gruppe 1 deltager de seks øverst placerede kørere i mesterskabet.

Imidlertid gik der populært sagt strategi i den, de fire kørere indtog banen nogenlunde samtidig og så sent, at de ikke kørte en opvarmnings-runde, men gik lige på og hårdt - så sent, at der i princippet kun lige ville være tid nok til, at køre en enkelt omgang ved max fart. Imidlertid havde man forregnet sig, og pludselig var der ikke tid nok.

Udover at det også lykkedes Da Costa at kollidere med Di Grassi, formåede hverken de to, Buemi eller Vergne at køre en hurtig tid inden kvalifikations-perioden var slut – og de fire måtte brødbetynget acceptere at starte allerbagest.

Rowlands tredje pole 

For Oliver Rowland var der tale om hans tredje pole-position. Ingen af de to tidligere gange havde han formået, at udnytte fordelen ved at starte forrest, men i 10. afdeling var der ingen slinger i valsen. Han startede i pole, gav aldrig førstepladsen fra sig og kørte i mål med nul energi tilbage. Hvis ikke kvalifikationskørslen for Nissan-teamkollega Sebastien Buemi var perfekt styret, var Rowlands samlede forløb det i hvert fald. Og resultatet kunne direkte genspejles i at Rowland som nævnt avancerede til 2. pladsen i kørernes mesterskab.


Robin Frijns


Robin Frijns kørte også et flot løb, som bragte hans Envision-Virgin kunde-Audi i mål på 2. pladsen. Men bemærkelsesværdigt var især dysten mellem André Lotterer i Porsche og René Rast i fabriks-Audi. Sidstnævnte er så småt ved at kende spillereglerne i Formel E, og på sidste omgang formåede han at overhale Lotterer, bl.a. fordi han havde gemt sit Attack-mode (de ekstra 50 hestekræfter, man kan få i fire minutter, to gange under et løb). Derved var Rast på podiet i blot sit fjerde Formel E løb.


Rast scorede 3. pladsen foran Lotterer.


Elegancen manglede

I sagens natur lukrerede deltagerne i toppen af de fire top-køreres kvalifikationsfadæse. Men ingen af de fire kørere optrådte nu udpræget elegant i løbet. Lige efter starten kørte Di Grassi op i bagenden på d’Ambrosio og Günther ramte Di Grassi. Senere i løbet benyttede Di Grassi en sivepunktering på højre baghjul til at forklare en kollision med Da Costa (som Di Grassi dog blev straffet for), men det betød ikke meget, for de endte alligevel bagude.

Eneste af de fire ”strateger”, der klarede løbet nogenlunde, var Sebastien Buemi, der sluttede 10’er og bidrog med et enkelt point til sig selv og Nissans position i team-mesterskabet.

Inden torsdagens sæsonfinale er der fortsat rift om placeringerne fra 2. pladsen og nedefter. Ni kørere kan blive nr. 2 i mesterskabet, mens tre teams kan nå det resultat.

Samme banelayout som i 10. afdeling benyttes også til sæson-finalen, som TV-transmitteres LIVE på Eurosport 13. august klokken 19:00-20:00 med optakt et kvarter forud. Også finaleløbet kommenteres af Formel E.dk's redaktør.


Løbsresultat 10. afd. som pdf

Startopstillingen 10. afd. som pdf

Stillingen i kørernes mesterskab som pdf

Stillingen i team mesterskabet som pdf


Højdepunkter fra 10. afdeling (Race 5 i Berlin)