2025 ABB Formel E verdensmesterskabet 13. og 14. afd Berlin

 

Berlin E-Prix:

Dobbelt Jaguar - og VM til Oliver Rowland i Nissan

For tre års siden forudsagde Nissans motorsportsdirektør, Tommaso Volpe, overfor undertegnede, at Nissan i 2025 ville kæmpe om VM-titlen i Formel E. Og sådan blev det. Oliver Rowland vandt søndag eftermiddag verdensmesterskabet for kørere efter to løb i Berlin, der også bragte Jaguar tilbage i topstriden med sejr i dem begge.

Endnu resterer to løb i årets verdensmesterskab. De finder sted i London og for Oliver Rowland vil det være en enestående oplevelse, at komme til sit hjemland som verdensmester. For få år siden forlod han Formel E i utide, men Nissan bragte ham tilbage, og siden har man målrettet og så godt som fejlfrit arbejdet på det verdensmesterskab, der er det ypperste, man kan opnå i elektrisk motorsport.


Iblandt kan et billede tale sit eget sprog...


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright/fotograf er anført på mesterskabets media-site og også fremgår af fil-navnet.

Topfoto: Oliver Rowland kørte et fornuftigt løb i søndagens løb, efter det var gået helt galt om lørdagen. Det gav ham en 4. plads i mål og dermed har han scoret nok points til at være Formel E verdensmester 2025.

Af Søren Clauding – 13. juli 2025



Det er vigtigt, at understrege det elektriske element, for Formel E er så forskellig fra al anden motorsport, at det næsten er umuligt at drage sammenligninger. Måden, hvorpå bilerne kører, måden hvorpå løbene afvikles og måden, hvorpå strategi og moderne computerteknologi går hånd i hånd med kørernes unikke evner, er uforståelig for de allerfleste. Derfor er en Formel E VM-titel ikke bare udtryk for, at man kan vinde racerløb, men også en bekræftelse på, at mestrer man de helt usædvanlige komponenter, kan man noget særligt. Hvilket også genspejles i de biler, som de deltagende bilmærker producerer.

Alligevel var det tæt ved at gå galt for Oliver Rowland, for da regnen silede ned og bremsede lørdagens forberedelser for alle, endte hans løb, da han på en af løbets sidste omgange forsøgte at overhale Mahindras nye kører, Filipe Drogovich. Brasilianeren var blevet indhentet med en omgang, Rowland skred ud af det halvtørre spor og ramte Stoffel Vandoornes Maserati.

Nul points på dag 1

Det betød nul VM-points til den britiske kører, men selvom uheldet var nærmest uundgåeligt fik han desuden en straf på fem grid-positioner, som skulle effektueres allerede dagen efter. Da hans nærmeste rival, tyskeren Pascal Wehrlein, kørte sin Porsche ind på 2. pladsen, blev Rowlands forspring i VM-kampen noget indsnævret, og det gjorde i sagens natur søndagens løb til en særlig udfordring.

For andre kørere var det regnvåde Berlin E-Prix ”del 1” en regulær equalizer, eller udligner, om man vil. Regn udligner ofte mekaniske fordele, men i Formel E er den største udfordring, at tilpasse de IT-beregnede strategier, hvilket med inkorporering af det obligatoriske Pit-Boost stop undervejs, gjorde opgaven endnu mere kompleks.

Dér kom erfaring og traditionelle køre-evner også til deres ret, hvilket Jaguars Mitch Evans dokumenterede allerede under kvalifikationskørslerne, der efter aflyst finale-runde dannede startopstillingen i lørdagens løb. Mitch Evans satte den hurtigste kvalifikationstid og siden var han nærmest urørlig i det ligeså regnfulde racerløb. Han vandt, og scorede efter en vanskelig sæson ved samme lejlighed de første points siden VM-premieren i december, som han også vandt.


Mitch Evans vandt sin 2. sejr i år på den regnvåde racerbane i den historiske Berlin Tempelhof lufthavn.


Flere points til Jaguar

Også Nick Cassidy, der alt andet lige har haft en noget bedre sæson end team-kollegaen Evans, havde glæde af regnvejret, og kørte fra en ”straf-genereret” 21. startposition op på 5. pladsen i mål. Imellem de to kom Wehrlein som nævnt på 2. pladsen, Eduardo Mortara i Mahindra på 3. pladsen og Taylor Barnard i McLaren-Nissan på 4. pladsen.

Lørdagens løb var præget af regnvejret og det var ikke overraskende, at Max Günther i DS-Penske og Sebastien Buemi i Envisio-Jaguar blev nr. 6 og 7. Og heller ikke, at fire kørere blev overhalet med en omgang: Sette Camara (som vikarierede for Norman Nato i Nissan), Maloney i Lola-Yamaha, Druguvich, samt Lucas di Grassi i Lola-Yamaha. Lola-Yamaha teamet mangler i den grad løbsdata fra tidligere, og det rammer dem hårdt, når vejrguderne leger med.


Pascal Wehrlein i Porsche scorede poleposition til søndagens løb og førte store dele af racets første halvdel. Så løb han tør for energi, og måtte se sine muligheder for at genvinde VM-titlen fra sidste år glide ud mellem fingrene på sig.

Søndagens race var et regulært peloton race, hvor deltagerne lurepassede på hinanden i store dele  af løbet. Men det er lurepasning ved høj fart...


Søndag talte vejrguderne meteorologerne imod og arrangerede en solbeskinnet Tempelhof racerbane. Derved var Pascal Wehrlein i sit es, og han startede fra pole-position, men uden ekstra energi-indsprøjtning var løbets første tre fjerdedele et regulært peloton-race, hvor det var Attack-mode strategien sammen med en præcis energistyring, der gjorde udslaget.

Om det skyldtes interne stridigheder mellem de to Porsche-kørere, Wehrlein og Antonio Felix da Costa, der spillede ind, er uvist, men begge de to fabriks-Porscher, der efter sigende ikke har det godt med hinanden, samt de to fjorårsmodeller, kørt under Cupra-navnet af Dan Ticktum og David Beckmann overforbrugte af energien og havnede over målstregen allerbagest, efter at have ført an i hele løbets første fase.


Nick Cassidy vandt søndagens race i Berlin.

Jake Dennis kørte sin Andretti Porsche ind på 2. pladsen om søndagen.


Cassidy og Jaguar vandt Race 2

Modsat de to Andretti Porscher med Jake Dennis og Nico Müller, hvor førstnævnte endda formåede at score 2. pladsen. Forrest sluttede Nick Cassidy i Jaguar, der var startet næsten bagest fra 20. pladsen, og nr. 3 blev Jean-Eric Vergne i DS-Penske.

For Oliver Rowland så det længe sort ud. Men kun så længe man ikke lige havde styr på de forankørendes energiforbrug, for han fulgte en perfekt strategi, startede 8’er og administrerede planen og sit energiforbrug til perfektion, rettet til, undervejs på grund af de høje temperaturer og flere perioder med safetycar på banen.

Oliver Rowland suveræn verdensmester

Oliver Rowland blev nr. 4, hans nærmeste konkurrent, Pascal Wehrlein, sluttede på 16. pladsen og dermed er Rowlands forspring i VM-kampen så stort, at han ikke kan indhentes i årets to sidste løb. Og så er man verdensmester!


Oliver Rowland: Formel E verdensmester 2025.


For Rowland begyndte Berlin weekenden skidt, men den kunne ikke slutte bedre. At bliver verdensmester med to løb resterende i VM-kalenderen er udtryk for den enestående sæson, han har været igennem, tro imod Volpes ord om, at i år ville man være klar til VM-titlerne.

Men endnu resterer afgørelsen på konstruktør-verdensmesterskabet og VM for teams. Og derpå får Nissan travlt, for med McLaren ude af Formel E i 2026, skal man i konstruktør-mesterskabet score alle points selv, hvis ikke man finder et andet kundeteam.

Også hos Jaguar får man travlt, for de to løb i London bliver de sidste under motorsportsdirektør James Barclays kyndige ledelse. Efter VM-titlen i fjor har 2025 være et år fyldt med udfordringer. Fire løbssejre er det dog blevet til for Jaguar, og med triumferne i Berlin i regn såvel som på tør bane er der lagt op til en trods alt værdig afslutning på Formel E VM 2025 for det hæderkronede britiske Formel E team.

Resultat Berlin E-Prix, 2025 ABB Formel E VM, 13. afd., 12. juli 2025

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar I-Type 7, 49m54,398s.
  2. Pascal Wehrlein (GER), Porsche 99X Electric, +0,469s.
  3. Edoardo Mortara (SUI), Mahindra M11Electro, +10,010s.
  4. Taylor Barnard (GBR), McLaren-NISSAN e4ORCE 05, +10,199s.
  5. Nick Cassidy (NZL), Jaguar I-Type 7, +10,319s.
  6. Max Günther (GER), DS E-TENSE FE25, +11,199s.
  7. Sébastien Buemi (SUI), Jaguar I-Type 7, +12,611s.
  8. Nico Müller (SUI), Porsche 99X Electric, +13,357s.
  9. Dan Ticktum (GER), Porsche 99X Electric WCG3, +13,371s.
  10. Antonio Felix da Costa (POR), Porsche 99X Electric, +14,521s.

Resultat Berlin E-Prix, 2025 ABB Formel E VM, 14. afd., 13. juli 2025

  1. Nick Cassidy (NZL), Jaguar I-Type 7, 47m29,430s.
  2. Jake Dennis (GBR), Porsche 99X Electric, +1,533s.
  3. Jean-Eric Vergne (FRA), DS E-TENSE FE25, +4,347s.
  4. Oliver Rowland (GBR), NISSAN e4ORCE 05, +5,258s.
  5. Mitch Evans (NZL), Jaguar I-Type 7, +6,791s.
  6. Taylor Barnard (GBR), McLaren-NISSAN e4ORCE 05, +7,185s.
  7. Felipe Drugovich (BRA), Mahindra M11Electro, 7,553s.
  8. Nico Müller (SUI), Porsche 99X Electric, +7,914s.
  9. Antonio Felix da Costa (POR), Porsche 99X Electric, +9,072s.
  10. Sergio Sette Camara (BRA), NISSAN e4ORCE 05, +9,546s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2025:

Kørere:

  1. Oliver Rowland (GBR), NISSAN Formula E Team, 184 pts.
  2. Pascal Wehrlein (GER), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 125 pts.
  3. Taylor Barnard (GBR), NEOM McLaren Formula E Team, 112 pts.
  4. António Félix da Costa (PRT), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 103 pts.
  5. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 102 pts.
  6. Jean-Éric Vergne (FRA), DS PENSKE, 89 pts.
  7. Dan Ticktum (GBR), Cupra Kiro, 82 pts.
  8. Eduardo Mortara (SUI), MAHINDRA Racing, 80 pts.
  9. Maximilian Günther (GER) DS PENSKE, 79 pts.
  10. Jake Dennis (GBR), Andretti Formula E, 77 pts.

Konstruktører:

  1. Porsche, 342 pts.
  2. Nissan, 335 pts.
  3. Jaguar, 279 pts.
  4. Stellantis, 242 pts.
  5. Mahindra Racing, 169 pts.
  6. Lola, 47 pts.

Teams:

  1. Porsche, 228 pts.
  2. Nissan, 205 pts.
  3. DS Penske, 168 pts
  4. Jaguar, 162 pts.
  5. McLaren-Nissan, 143 pts.
  6. Mahindra, 142 pts.
  7. Andretti-Porsche, 125 pts.
  8. Maserati-Stellantis, 90 pts.
  9. Envision-Jaguar, 86 pts.
  10. Cupra-Kiro-Porsche, 82 pts.
  11. Lola-Yamaha, 30 pts.