Tesla Model 3 Standard Range Plus - Biltest

 

Biltest: Tesla Model 3 Standard Range Plus

Perspektiver med mening

En sporty amerikansk bil skal have masser af kræfter. Derfor var det meningsfuldt, at den første kompakte Tesla, Model 3, blev lanceret med en systemeffekt på imponerende 450 hestekræfter. Men den neddroslede udgave med "beskedne" 306 hestekræfter giver mere mening på europæiske breddegrader.

Også perspektiverne er på et andet niveau. For selvom rækkevidden er reduceret med et par hundrede kilometer, hvad der naturligvis i USA er en udfordring, hvis man skal nå til Vegas fra LA, er køreoplevelsen langt mere harmonisk end oplevelsen, vi i første omgang havde med den særlige Performance udgave af Model 3.


Af Søren Clauding - januar 2020

Andre Tesla prøvekørsler - find dem her >>>


Det skyldes ikke så meget effekten, for hvor stor effekt, man sender ned til asfalten, hænger især i en elbil direkte sammen med hvor langt ned man træder speederen. Det samme gælder energiforbruget, fordi en elmotor er så energieffektiv, at benytter man sig af fx 100 hestekræfter, bruger en 450 hestes elektromotor ikke væsentligt mere elektricitet end en elmotor, der kan levere op til 300 hk.

Mærkbar vægtforskel

Men vægtforskellen på 225 kg mærkes tydeligt. Den lavere vægt på grund af det mindre batteri og kun en motor med tilhørende transmission gør ganske enkelt Standard Range versionen mere agil. Den er mere dynamisk gennem kurverne, hvilket også kan tilskrives baghjulstrækket og man har ikke haft nødigt, at stramme affjedringen så meget op, for at håndtere bilens vægt.

Det er der også andre gode perspektiver i, for har man ikke brug for at kunne køre ture som den fra Los Angeles til Las Vegas i ét hug, er der meget mere mening i til dagligt at køre med mindre dødvægt og ved samme lejlighed bruge mindre af verdens råstoffer til batteriproduktionen.

Lavere produktionsomkostninger

Det sidste gør også Teslaen billigere at producere og det afspejles direkte i prisen på 374.000 kroner. Derved har Tesla nået en af målsætningerne med Model 3: at gøre den mulig at anskaffe for langt flere mennesker. Også det er der perspektiver i.

I Danmark som andre steder i verden sælger Tesla som varmt brød. Siden lanceringen for et års tid siden har næsten 2000 Model 3 i skrivende stund fået danske nummerplader, men det tal må forventes at falde, efterhånden som konkurrenterne kommer på markedet med flere elbiler.

Plads som en mindre bil

Set med traditionelle øjne rammer Model 3 jo ikke præcis ind i den generelle trend om mere funktionelle biler med alsidige egenskaber, som man oplever det i typiske crossover/SUV. Den er en sportscoupe på godt og ondt, med udvendigt bagagerum, godt nok suppleret af et lille "badekar" oppe fortil, hvor man i den traditionelle bil har en forbrændingsmotor, men uden pladsforhold, der bare nærmer sig det, man normalt ville forvente i en 4,69 meter lang bil. Den samlede bagagerumskapacitet er 542 liter, og så skal man fratrække den plads, som ladekablerne beslaglægger, som i en hvilken som helst elbil.



Designmæssigt gør Tesla Model 3 sig godt. Den er iøjefaldende, også i kraft af sin karakteristiske front. Om man kan lide den eller ej er en anden sag. Og i kabinen er designet helt unikt med den store 15" skærm som det samlende midtpunkt, som det traditionelle TV-husalter er det - eller var det - i de fleste hjem.



Computer på fire hjul

At betjene en Tesla Model 3 er som at betjene en computer/tablet/smartphone. Og meget apropos kan mange funktioner også betjenes vha Teslas smartphone app. Man kan overvåge og styre opladning, identificerer bilens geografiske placering, regulere klimaet og også via Bluetooth benytte smarttelefonen som nøgle til såkaldt nøglefri betjening.



Om det er smart i dagligdagen? Både og. Fjernbetjeningen er det, men kun de færreste funktioner kan styres via traditionelle knapper og det er ikke altid lige hensigtsmæssigt. Tesla Model 3 har også flere udstyrsparadokser. Et eksempel:

Varme eller rækkevidde…

Den er ikke udrustet med varmepumpe. Hvis ikke bilen er koblet til opladning, reduceres rækkevidden derfor stort set med 10 kilometer på 10 minutter, hvis man aktiverer forvarmning. Vælger man på en kølig vinterdag, at klare sig med en varm jakke og sædevarme, savner man øjeblikkeligt ratvarme. Det har en Tesla Model 3 ganske enkelt ikke.

Skal man siden betjene fx vinduesviskerne eller klimaanlæg, skal man først tage handskerne af og derpå gennem et par tryk før vinduesviskerne starter. Og det skal man ofte, for der skal godt nok meget til, at regn-føleren igangsætter viskerne (et enkelt tryk på den ene af de to betjeningsarme bag rattet, kan dog i en snæver vending igangsætte en enkelt viskerbevægelse).

Fremtidssikring for 50.000 kroner

Det fjerner opmærksomheden fra kørslen, hvilket er ekstra uheldigt ved pludselig regn, og så hjælper det lige nu ikke meget, at den prøvekørte bil for 50.000 kroner oven i prisen var forberedt til selvkørende teknologi, når det på et eller andet tidspunkt er tilstrækkelig gennemtestet.

I øvrigt var det påfaldende, at Teslaens vognbaneassistent, ved til- og frakobling (også den, som sker automatisk, når de ledende vejstriber fx brydes) reagerede med ret voldsomme bevægelser. Men man kunne gætte på, at det vil blive rettet via en simpel software opdatering - det er en af fordelene ved en hel-elektrisk bil.

WLTP tallene holder ikke

Hvad angår energistyringen har man ikke mange andre muligheder end at bruge højre-foden med stor omtanke. Man får ikke hjælp af fx en Eco-indstilling (omvendt har den en sportsindstilling), hvis man vil bruge mindst mulig energi, og det lykkedes os ikke i testperioden på noget tidspunkt at komme tæt på WLTP forbrugstallet på 409 km.

Det kan skyldes vinterlige temperaturer. Ved fuld opladning beregnede bilen selv en rækkevidde på typisk 375 km. Men efter mindre end 50 kilometers kørsel var rækkevidden typisk reduceret til 300 kilometer. Det står i kontrast til flere konkurrenter, der leverer langt mere præcise forudsigelser.

Let at lade

Det gør så i sig selv ikke så meget, for man lærer hurtigt virkeligheden at kende, og det er trods alt de færreste danskere, der til dagligt har brug for en rækkevidde på bare i nærheden af den, som Tesla Model 3 kan levere. Og så er den i øvrigt utrolig let at klatlade. Lade-standeren aktiveres ved hjælp af en låsebrik, det medbragte kabel sættes til i bil og lade-stander og så begynder opladningen af sig selv, præcis som en mobiltelefon eller laptop computer.

At vælge en Tesla Model 3 som sit daglige køretøj handler dels om at markere en livsholdning, at benytte bilens signalværdi i forhold til omverdenen. Og kan man leve med dens funktionalitet er den også helt fin. Men det handler også om, at bakke op omkring en udvikling, som Tesla om nogen har været ansvarlig for at igangsætte. Uden Teslas tilgang til at eliminere rækkeviddehysteriet, havde elbils-markedet set noget anderledes ud. Hatten af for det.



Model: Tesla Model 3 Standard Range Plus

Listepris:

Kr. 373.880

Motor og transmission:

Permanent magnet elmotor, 306 hk. Baghjulstræk. 54 kWh batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde (WLTP):

5,6 sek./ 225 km/t/ 409 km.

Længde/Højde:

4,69/ 1,44 m

Bagagerum ialt:

542 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 19” alufælge (Testbilen: 235/45-18 vinterdæk).  Vognbaneassistent. Fjernbetjent centrallås. Nøgleløs entry. Multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. 15” touch screen med permanent internetopkobling og 360 grader kamera. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. El-justerbare forsæder. Regnsensor. 3 X Isofix. 5 EuroNCAP stjerner. Batterigaranti: 8 år ubegrænset km. 4 års mekanisk garanti. Tonet glastag.