

Nissan Formel E præsentation i Le Mans: Gennemgribende satsning i 2024
Nissan er uden sammenligning den største spiller i Formel E. Den omstændighed, at der er tale om en global bilvirksomhed og den eneste producent af mainstream biler, giver dem en særstatus. Og deres indsats for at udbrede kendskabet til Formel E og ikke mindst baggrunden for fabrikkens engagement, overgår klart de øvrige teams.
Men det er også en omfattende proces, man har sat gang, for Nissan har ikke deltaget i Formel E som fabriksteam i mere end to år. Forud for deres indtræden på fuldt fabriks niveau ligger en omfattende forberedelse, der inkluderede overtagelsen af alliancepartneren Renaults engagement med e.dams teamet. Ulykkeligvis mistede e.dams dets grundlægger, Jean-Paul Driot, efter et stærkt belastende cancer-forløb, hvilket dels begrænsede teamet i dets udvikling og dels gjorde transformations processen vanskelig.
Af Søren Clauding - september 2023
Fra Le Mans til Paris
Ikke desto mindre er den så småt ved at være gennemført, og de sidste skridt er nu, at flytte Nissan Formel E fabrikken fra det hidtidige dams-domicil ved Le Mans racerbanen til nye faciliteter i den sydlige del af Paris tæt ved Orly lufthavnen.
“Det var et logisk valg at flytte også den fysiske del af teamet,” fortæller Nissans motorsportsdirektør, Tommaso Volpe, som vi mødte i forbindelse med det, der formentlig er teamets sidste “optræden” i Le Mans regi. Man præsenterede team og kører for den kommende sæson, som starter i januar 2024, forventningerne til fremtiden og hvad ambitionerne er.
“Ved at have vores aktiviteter samlet i et europæisk geografisk knudepunkt med direkte flyforbindelser også til Nissans hjemland, bliver vi ganske enkelt mere effektive i dagligdagen,” forklarer Volpe. “Efter at have overtaget teamet igangsatte vi en større forvandling, ændrede personale sammensætninger, arbejdsmetoder og meget andet. Og nu er tiden så kommet til at flytte domicil.”
Flytningen kommer også til at effektivisere det samarbejde, teamet har med moderselskabet. Der finder naturligt nok en stor udveksling af viden sted på det tekniske niveau, men også hvad angår arbejdsmetoder, beslutningsgange og arbejdskultur lærer man af hinanden, hvilket både er gavnligt for teamet som for Nissan i Japan. Det er i sagens natur lettere at gennemføre, når det hele er samlet i kernen af den franske infrastruktur, som også har en helt central position i global sammenhæng.

Nissan motorsportsdirektør Tommaso Volpe har god grund til at smile: Der er fuld fart på Nissans Formel E satsning, alt går den rette vej og det er den globale bilvirksomhed ikke bleg for at vise verdenen, aktuelt med en storstilet præsentation af planerne for 2024 på Le Mans racerbanen i Frankrig, hvor Nissan Formel E teamet i nogle måneder endnu har deres domicil.
Ny kører sammensætning
Udadtil, fordi omdrejningspunktet i Formel E deltagelsen er det sportslige element, vil man også i 2024 opleve en forskel i kørersammensætningen. Den 31-årige britiske racerkører, Oliver Rowland er kommet tilbage til Nissan, efter en afstikker til Mahindra (som han i øvrigt valgte at afslutte allerede midt i 2023 sæsonen). Hos Nissan skal han teame op med 24-årige Sacha Fenestraz, der havde en brillant rookie sæson i det forløbne år.

Oliver Rowland (ovenfor) og Sacha Fenestraz er i bogstavelig forstand på toppen. En del af Nissan Formel E præsentationen fandt sted på toppen af det berømte kontroltårn på Le Mans racerbanen.
Nissan forventer at være med i toppen i 2024 og regelmæssigt kæmpe om podieplaceringer. Nissan fortsætter også som leverandør af drivliner til McLaren, som ligeledes har tilpasset deres kører sammensætning. I 2024 fortsætter Jake Hughes og han får ny team-kollega i form af den rutinerede Sam Bird.
“Samarbejdet med McLaren har været meget givtigt for begge parter,” fortæller Tommaso Volpe “og man må ikke glemme, at McLaren godt nok som brand først opstod i 2022 i Formel E sammenhæng, men at de startede ud i Formel E sidste efterår som en videreførelse af Mercedes deltagelse i årene forinden. Teamet var ganske enkelt verdensmestre i 2022,” fastslår Tommaso Volpe.

Jake Hughes skal også i 2024 køre McLaren-Nissan.

Nissan Formel E drivlinen er yderst kompakt: Billedet viser Inverteren (den sorte kasse til venstre), bundet sammen med elmotoren (røret midt i billedet) og transmissionen (i billedets højre side). Den samlede opsætning er anslået 50-70 cm fra venstre til højre.


Nissan binder Formel E aktiviteterne sammen med serieproduktionen fx gennem denne koncept racerbil, der er døbt Ariya Single Seater Concept.
