Elektrisk racerløb i København

Elektrisk racerløb i København til sommer

For første gang nogensinde vil der til sommer blive kørt racerløb for elektriske racerbiler i den danske hovedstad. Arrangørerne af Copenhagen Historic Grand Prix med Jac Nellemann i spidsen har på kort tid opnået det, ingen andre har formået.

Formel 1 og Formel E har begge været på tale. Men endnu er ingen af de internationale motorsportsmesterskaber landet på dansk asfalt. Hvad der ikke er lykkedes for andre, har ejeren og promotoren af Copenhagen Historic Grand Prix, den tidligere racerkører Jac Nelleman, nu opnået. Når det klassiske løb finder sted først i august i år, vil hele verden kunne være tilskuer til et af verdens første racerløb for elektriske standardvognsracere – i biler med op imod 700 hestekræfter.


Af Søren Clauding - 19. februar 2020


Verdenshistorisk milepæl sættes i København

Fordi det hele er gået så hurtigt, er 2020 et etablerings-år, og løbskalenderen indeholder alene fire løb, hvor det første køres på østrigske Salzburgring, blot en uge inden ETCR indtager vejene omkring Bellahøj i København.

”Copenhagen Historic Grand Prix er grundlæggende et historisk motorsportsarrangement, men vi afholder også løb for nutidige racerbiler,” sagde Jac Nellemen i forbindelse med præsentationen af PURE ETCR. ”Det er derfor helt i arrangementets ånd og også en helt enestående mulighed vi får for at få hele historien med, at skrive vores tilgang til motorsport ind i verdenshistorien  – og så midt i den danske hovedstad.”


Jac Nellemann.


Det kommer da heller ikke til at gå stille for sig, og det gør det jo så endda, for den nye motorsportsserie, PURE ETCR, støjer ligeså lidt som dens allerede etablerede forbillede, Formel E. Den store forskel er bilerne, men der er al mulig grund til at tro, at PURE ETCR vinder ligeså stor popularitet som Formel E, der i disse år går sin sejrsgang hvor i verden man afvikler løbene.


Eurosport Event præsenterede PURE ETCR for verdenspressen i Paris.


Discovery og Eurosport står bag

Bag Formel E, og for den sags skyld også Formel 1, står Liberty koncernen, der også ejer verdens største mediegruppe, Discovery. Eurosport er en del af Discovery og det er Eurosports event-selskab, Eurosport Event, der arrangerer det nye mesterskab. Det sker naturligvis i tæt dialog med det internationale bilforbund, FIA, der er den officielle, sportslige instans bag bilsport i hele verden.

Formel E har netop opnået status som et verdensmesterskab, på linje med Formel 1 og de få andre verdensmesterskaber, deriblandt WTCR (World Touring Car Championship), som Eurosport Event også står bag. ETCR vil ikke være forbundet til WTCR, men afvikles som en parallel-serie, baseret på et anderledes sportsligt koncept, som ikke mindst tilgodeser de helt centrale muligheder, som elektrisk motorsport muliggør.

Det koncept kommer man til at opleve i København til sommer, og det vil blive TV transmitteret over hele verden.


Begge Discovery kanaler - 6'eren og Eurosport - kan i Danmark også ses på streaming platformen D-Play


Eurosport Event chef, Francois Ribeiro, og Mike Rytokoski, marketingdirektør hos Goodyear, signerede begge et racerdæk som udtryk for, at Goodyear leverer dækkene til de nye PURE ETCR racerbiler. Ribeiro var meget glad for, at Copenhagen Historic Grand Prix lægger asfalt til et af motorsportshistoriens allerførste racerløb for elektriske standardvogne.


København er et forbillede

”Vi er utrolig stolte over, at netop Copenhagen Historic Grand Prix indgår i den første serie af racerløb og allerede i 2020,” sagde Francois Ribeiro, chef for Eurosport Event, ifm. PURE ETCR-præsentationen. ”København er et forbillede og kendt for sin tilgang til bæredygtig mobilitet, og det er præcis hvad vi gerne vil underbygge med PURE ETCR. Men PURE ETCR handler også om motorløb i sin ægte form, deraf navnet, der fastslår, at det godt nok er elektriske racerbiler, man kører i, og understreger, at vi til stadighed optimerer den bæredygtige tilgang til motorsporten, men det er motorsports konkurrencerne, altså racerløbene, der er omdrejningspunktet.”

Arrangørerne tænker helt igennem bæredygtigt og vil fx tilrettelægge løbskalenderen sådan, at man undgår transport af biler og materiel med fly, og produktionen af den elektricitet, der benyttes, foregår med generatorer, der kører på brint.


Hyundai er blandt de producenter, der har udviklet en racerbil til deltagelse i ETCR. I sagens natur var en af deres biler på plads i forbindelse med præsentationen i Paris.


Racerbilerne

Racerbilerne vil være baseret på serieproducerede forbilleder, dog indtil videre med ens drivliner og batterier, udviklet af Formel 1 fabrikken Williams, der også leverede batterierne til første generation af Formel E racerbilerne. Men hvor Formel E populært sagt promoter teknik, har ETCR fokus på produkter – altså spejlbilleder af biler, publikum rent faktisk kan købe.

Batterierne får en kapacitet på 62 kWh – dvs. samme størrelse, som man fx finder i KIA Niro og Hyundai Kona elbiler, der vil kontinuerligt kunne leveres 300 kW (godt 400 hk) og momentant op til 500 kW (680 hk). Batterierne er på 772V og består af 6072 litium ion celler, de kan oplades på 1 time og racerbilernes rækkevidde er 40 kilometer.


Williams leverer 62 kWh batterierne til ETCR racerbilerne.


Racerbilerne får en totalvægt på 1575 kg, de klarer 0-100 km/t på 3,2 sekunder og topfarten er 270 km/t. Det passer perfekt til konkurrenceformen, hvor der lægges ud med fordeling af deltagerne i grupper med lodtrækning. Siden køres der en serie udskillelsesløb med fire biler i hvert, og det hele ender med en afgørende finale. De individuelle løb samles i mesterskaber for både kørere og konstruktør.


Sådan er afviklingsforløbet i PURE ETCR:


Goodyear gør sit indtog på den globale motorsportsscene i Le Mans og også som dækleverandør til PURE ETCR.