Verdenspremiere: Mazda MX-30 elbil

Verdenspremiere: Mazda MX-30

Mazda præsenterer helt ny elbil

Mazda er nu også med i spillet om elbils-kunderne. Den japanske fabrik har benyttet det store motorshow i Tokyo til at afsløre sin første elbil. Den hedder slet og ret Mazda MX-30 og er Mazdas første, serieproducerede elbil.

Den kan i øvrigt allerede nu forud-bestilles i en særligt veludstyret First Edition-udgave på www.mazda.dk (mod et depositum på 7.500 kroner og til levering i 2. halvår af 2020). Mazda MX-30 ”First Edition” kommer til at koste 253.000 kroner.


Af Søren Clauding - oktober 2019


Mazda MX-30 er endnu et resultat af Mazdas flerstrengede strategi med henblik på at bidrage til at reducere bilers miljøbelastning – en strategi, der tidligere har ført til udviklingen af den nye, innovative SKYACTIV-X-benzinmotor. MX-30 er udviklet med særlig fokus på elbilkøbere, der ikke vil give afkald på det dynamiske design og den køreglæde, der er kendetegnende for enhver Mazda, hedder det fra den japanske fabrik.

Moderat batteristørrelse

Mazda har valgt, ikke at introducere MX-30 med et meget stort batteri et batteri. Man holder sig til et kompakt batteri på 35,5 kWh, hvorved indhugget i verdens litiumreserver er mere beskedent. Det giver ikke desto mindre en rækkevidde på omkring 200 km (WLTP-tal), hvilket langt overstiger de 48 km, en gennemsnitlig europæisk bilist tilbagelægger hver dag. Dermed kan en Mazda MX-30 fungere som primær bil i mange husstande eller som familiens bil nr. 2.

Under temaet “Human Modern” har Mazda skabt et originalt design, der er baseret på den prisvindende KODO-designstrategi, men designet er mere futuristisk med en coupé-agtig form og inklusive bl.a. unikke ”freestyle”-døre, der takket være en stor åbningsvinkel giver let adgang til både for- og bagsæder.



Mazda har specielt til MX-30 udviklet bæredygtige, miljøvenlige materialer til interiøret uden at gå på kompromis med hverken komfort eller kvalitet. Meget af læderet er erstattet af et vegansk alternativ, og miljøvenligt forarbejdet kork pryder midterkonsollen.



Mazda MX30 er skabt med fokus også på køredynamik, og Mazda lover en meget naturlig respons på input via rattet, speederen og bremsepedalen. På den måde vil MX-30 minde meget som en Mazda med benzin- eller dieselmotor. Batteriet er integreret i karrosseristrukturen og bidrager direkte til den generelle karrosseristivhed. Derudover har Mazda elektronisk skabt et diskret lydbillede inde i bilen, der varierer alt efter, hvordan speederen betjenes.


Karrosseritype

SUV

Antal siddepladser

5

Længde × bredde × højde

4,4 × 1,8 mm × 1,57 meter

Akselafstand

2.655 mm

Forhjulsophæng

McPherson

Baghjulsophæng

Torsionsbagaksel

Bremser (for/bag /kontrol)

Ventilerede skiver / skiver / regenerative bremser

Dækdimension

215/55R18

Batteri

Type

Litium-ion

Celler

Prismatic

Kølesystem

Væskekølet

Batterikapacitet

35,5 kWh

Opladning

DC

CCS

AC

Maks. 6,6 kW