Ford Go Further 2019

Fords elektriske satsning

Ford deltog ikke ved årets motor show i Genève først i marts. Til gengæld har den multinationale bilproducent med hovedsæde i USA taget effektivt revanche ved et storstilet og fancy arrangement i den hollandske hovedstad, Amsterdam.

Et arrangement så omfattende, at det realistisk havde været vanskeligt, i Genève at få den opmærksomhed, som man rettelig fortjener, for det er ikke småting, Ford har på hjerte.

Ford har nu præsenteret ikke færre end 16 nyheder, der tilsammen danner udgangspunktet for den elektrificeringsproces, fabrikken i lighed med mange andre store bilproducenter satser på at gennemføre i de kommende år.


Top foto:

Fords øverstkommanderende i Europa, Steve Armstrong, præsenterede egenhændigt Fords elektriske stragtegi ved Ford Go Further eventet i Amsterdam.


Af Søren Clauding – april 2019


Læs også: Ford satser bredt på E-mobilitet >>>

Læs også på Motorsiden.dk: Verdenspremiere i Amsterdam >>>


Ford gør det anderledes

Den mest markante forskel mellem Ford og ”de andre” er, at Ford indtil videre bevidst undlader, at gå 100 procent elektrisk, dog med to små undtagelser undtagelse (der faktisk er ret store): Allerede næste år lancerer man en elektrisk performance-SUV med synlig inspiration fra den ikoniske Ford Mustang. Den udmærker sig også ved, at have en rækkevidde på 600 kilometer.

Bag præcis det projekt ligger utvivlsomt et ønske om, i bogstavelig forstand at overhale de fuldt elektriske amerikanske konkurrenter fra Tesla, der i modsætning til de fleste af markedets øvrige el-bilsproducenter (måske lige bortset fra Jaguar med deres I-PACE) ikke mindst fører sig frem med masser af kræfter og voldsomme fartpræstationer.

På så har man på varebilsfronten annonceret en ny, fuld-elektrisk 2-tons Transit, der forventes lanceret i 2021. Rækkevidden er endnu ikke fastsat.

Den dynamiske tradition

Her vil Ford med stor sandsynlighed kunne iklæde sig førertrøjen, pga. fabrikkens fornemme historie og store tradition for at skabe køreglade, køredynamiske og samtidig funktionelle biler. Tesla har stort set ingen historie andet end den, Nikola Tesla gennem sit navn har bidraget med hos kollegaerne i Californien.

Hvad funktion angår, benyttede Ford anledningen til i Amsterdam at have verdenspremiere på den helt nye generation af succes-modellen Ford Kuga. Ford Kuga er en regulær mellemstørrelse SUV, som har solgt godt, men som enkeltmodel har den ikke kunnet løfte Ford op på det niveau, man oplever på det europæiske marked, hvor hver tredje købte personbil i dag er en SUV.


Amko Leenarts er Fords europæiske designchef og præsenterede den nye Kuga, som er visuelt helt forskellig fra forgængeren.


Ambitioner

Ford halter ikke meget bagefter i statistikken, hvor hver femte købte Ford personbil er en SUV, og fortrinsvis en Kuga. Men man har i sagens natur ambitioner om, at få mere ud af SUV-markedet, og det skal den nye Kuga og en anden og sportslig kompakt SUV/Crossover under Puma-navnet direkte medvirke til.


Så meget fik man at se af den nye Ford Puma kompakte SUV - godt kamufleret i laser-lys.


I praksis har man målrettet at rettet fokus på det dynamiske, både hvad angår det visuelle design som bilens køreegenskaber. Hos Ford betyder køreglæde rigtig meget, og det bliver underbygget yderligere med de nye biler, blev det gang på gang betonet i forbindelse med Kuga verdenspremieren i Amsterdam.


Ford Kuga havde verdenspremiere på Ford Go Further eventet i Amsterdam.


Elektriske drivliner

Og så bliver Kuga også elektrisk. Ikke fuldt elektrisk men semi-elektrisk, om man vil. Ford satser på tre varianter af elektrificering: Mild hybrid, selvopladende hybrid og plug-in hybrid (også kendt som opladningshybrid). Og Kuga vil kunne fås med alle tre typer af drivliner.

Fords omfattende elektrificering komplementeres derudover af den helt nye SUV og amerikanerfavorit Explorer, der kommer som plug-in-hybrid. Det er første gang nogensinde, at den lander på det europæiske marked.

Milde hybrider…

Ford har også afsløret nye elektrificerede udgaver af Fiesta og Focus modellerne, der begge er på vej med avanceret, mild hybridteknolog med reduceret CO2-udslip og bedre brændstoføkonomi.


Den nye Ford Focus er snart klar i en mild hybrid version.

Indmaden i den nye elektriske Ford Transit med rækkeviddeforlænger i form af en 1-liters EcoBoost motor.